למה חוגגים ט"ו באב?

בדורנו, בהשפעת חגים של אומות אחרות, נוסף לחמישה עשר באב השם "חג האהבה".

על-פי מסורת היהודית, החגיגה הגדולה של אמצע הקיץ הייתה ביום ט"ו באב: אמצע חודש אב – שהוא אמצע תקופת הקיץ.
בט"ו באב היו הבנות לובשות שמלות לבנות פשוטות ויוצאות לרקוד בכרמים. את השמלות היו הבנות שואלות זו מזו, כדי שלא לבייש את אלו שלא היו להן שמלות יפות. הריקודים בכרמים נמשכו כל היום ובמהלכם היו הבנות מזמינות את הבנים להצטרף אליהן ולבחור לעצמם בנות זוג (לריקוד או אולי לחיים) . הבנות היו משתמשות בנימוקים שונים על מנת לשכנע את הבחורים להשתדך דווקא אליהן. נימוקים אלו הושפעו מיופייה ומעמדה המשפחתי, חברתי וכלכלי של הבת.

ועוד..

"כנגד חורבן בית שני (ט' באב) שנגרם בשל שנאת חינם, הותרו השבטים לבוא זה בזה ועם ישראל יכול להיות יותר מאוחד בששון ושמחה אחווה ורעות. כנגד חורבן הבית, ניתנו הרוגיהם לקבורה. כנגד חרישת העיר, ניתוק הזיקה בין עם ישראל לירושלים, בוטלו המחסומים בין מלכות ישראל לבין ירושלים וכל הרוצה לעבוד את ה' רשאי.

ועוד…

יום ביטול המחסומים בין מלכות ישראל ומלכות יהודה". כאשר פילג ירבעם בן נבט את ממלכת רחבעם ותפס את השלטון בממלכת ישראל, הוא הציב גדר הפרדה בין מדינת ישראל למדינת יהודה, כדי למנוע זליגת אנשים למלכות יהודה. כעבור עשרות שנים, ביטל מלך ישראל, הושע בן אלה את המחסומים האלה ופתח את המעבר לבית המקדש, לכל המעוניין.

לסיכום,  ט"ו באב מסמל את:

  1. הקטנת המחלוקת, פיוס ומחילה
  2. ביטול הנקמה לטובת איחוד ואחדות העם
  3. הקטנת השבטיות והעדתיות
  4. עזרה לאחר
  5. נחמה ותקווה, ובעיקר שמחת הנישואים הנהדרת והחגיגית, עוטַה לובן וטֹהר, וממנה אהבה, אחווה שלום ורעות.

מה אם כך קשור לט"ו באב:  מסכם אשר גור אריה מקבוצת יבנה במאמר שהתפרסם באתר חגים בשנת 1988. הצד השווה שבכל אותן מסורות של ט"ו באב, הוא הרעיון להפוך את יום ט"ו באב ואת הימים הבאים אחריו לימי ששון ושמחה

מידע זה לוקט מוויקיפדיה, מאמר של מושקו רום באתר "מרכז הרצוג",

אשר גור אריה באתר חגים.

 מחפשים רעיונות רומנטיים מקוריים ליום האהבה ובכלל? לחצו כאן

x img